احسان رحمانی، مدیرعامل شرکت مسبار کاوه مطرح کرد: باسبار مسی تولیدشده در شرکت مسبار کاوه، در کشورهای حوزه خلیج فارس می‌درخشد

با توجه به اهمیت استراتژیک مس و افزایش کاربرد روزافزون آن در صنایع مختلف، ضرورت دارد توسعه تولید انواع مقاطع مسی در داخل کشور، در دستور کار تولیدکنندگان قرار بگیرد؛ چراکه این مهم علاوه بر مقابله با صادرات مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، منجر به ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتر و همچنین رشد درآمد و ارزآوری به داخل کشور خواهد شد. شرکت مسبار کاوه، یکی از شرکت‌های برجسته کشور در تولید و صادرات انواع مقاطع و باسبارهای مسی است که طی مدت زمان فعالیت خود، مشتریان داخلی و خارجی را جذب و با رضایت مصرف‌کنندگان حفظ کرده است.

احسان رحمانی، مدیرعامل شرکت مسبار کاوه در خصوص زمینه فعالیت و سبد محصولات این شرکت عنوان کرد: شرکت تولیدی مسبار کاوه با هدف توسعه و رشد صنعت برق و همچنین استفاده بهینه از منابع زیرزمینی کشور و تکمیل زنجیره تولید صنعت مس و آلومینیوم در راستای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در سال ۱۳۸۰ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی کاوه واقع در شهر ساوه در زمینی به وسعت ۲۱ هزار متر مربع تاسیس شد. از آنجایی که باسبار مسی با کیفیت مطلوبی در داخل کشور در سال ۱۳۸۱ تولید نمی‌شد و عدم کیفیت و کمیت لازم به طرز قابل توجهی ملموس بود، بنابراین شرکت مسبار کاوه فعالیت خود را در این سال آغاز کرد و اولین خط تولید تسمه به روش کانفورم در کشور در این مجموعه صنعتی راه‌اندازی شد. این خط تولید در ابتدا سایزهای کوچک را شامل می‌شد و خوشبختانه در حال حاضر شامل سایزهای بزرگ نیز می‌شود. همزمان با تولید مقاطع، تولید هادی ارت را در مجموعه آغاز کردیم و در ادامه تولید هادی‌های افشان، نیمه افشان و مفتولی را در دستور کار خود قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت مسبار کاوه ماده اولیه مورد استفاده در شرکت مسبار کاوه و چالش‌های تامین آن را اینطور تشریح کرد: کاتد مس، ماده اولیه مورد نیاز در خطوط تولید است که آن را از طریق بورس و به صورت عمده از شرکت ملی صنایع مس ایران و تعدادی از تولیدکنندگان کاتد تامین می‌کنیم که با رقابت‌پذیری برای تامین کاتد در بورس مواجه هستیم این رقابت سبب شده که در برخی موارد نتوانیم ماده اولیه مورد نیاز را تامین کنیم و در ادامه ناچار به توقف تولید خود شده‌ایم. این رقابت به نحوی است که نمی‌توانیم پیش‌بینی مشخصی در این زمینه داشته باشیم و با توجه به تجربه‌ای که طی سالیان حضور خود در این عرصه به دست آورده‌ایم، انتظار داریم مس با کاهش قیمت مواجه شود اما رقابت ایجاد شده، منجر به افزایش قیمت مس در بورس می‌شود. از سوی دیگر، رقابت ایجاد شده تاثیر مستقیم بر بازارهای صادراتی می‌‎گذارد و ممکن است برخی از بازارهای صادراتی خود را به همین علت از دست بدهیم.

احسان رحمانی با اشاره به عمده مشتریان محصولات شرکت گفت: عمده‌ترین مشتریان محصولات ما، شرکت‌های تابلوسازی و قطعه‌سازی هستند و در ادامه می‌توانیم به شرکت‌های ترانس‌سازی، پست‌سازی و کابل‌سازی اشاره کنیم. همچنین تولیدکنندگان سیم‌های لاکی نیز از دیگر مشتریان شرکت مسبار کاوه هستند. ریخته‌گری آپکست، فرایند تولید مفتول مسی است که از کوره‌های فنلاندی در خط تولید این محصول استفاده می‌کنیم. در بخش تسمه‌سازی نیز با استفاده از فرایند کانفورم، محصولات مورد نظر اکسترود و در ادامه کشش، بسته‌بندی و برای مشتریان ارسال می‌شوند.

وی با اشاره به مزیت محصولات شرکت مسبار کاوه نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی گفت: از لحاظ کیفی، یک انقلاب صنعتی در شرکت مسبار کاوه در حدود چهار تا پنج سال پیش شکل گرفت و این تحول، زمانی به وقوع پیوست که علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی و همچنین بازارهای صادراتی کشورهای عراق و سوریه، به دنبال صادرات محصولات خود به سایر کشورها یعنی امارات متحده عربی و عمان نیز بودیم. از آنجایی که کیفیت و استاندارد محصولات مورد استفاده در کشورهای حوزه خلیج فارس، بسیار بیشتر از عراق و سوریه است، بنابراین مدت زمان طولانی را صرف این مهم کردیم و با سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد کافی، از مشاوران ایتالیایی در این زمینه بهره گرفتیم و پس از طی این مراحل، موفق به تولید باسبار مسی و صادرات آن به کشورهای فوق شدیم. به طوری که در حال حاضر با افتخار می‌توانیم بگوییم باسبار مسی تولیدشده در شرکت مسبار کاوه، در کشورهای امارات و عمان می‌درخشد. البته اصل هدف‌گذاری مجموعه در آن زمان، تولید تسمه مسی قلع اندود بود و با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی در این کشورها همواره با رطوبت همراه و شرجی است، بنابراین تولید با بیشترین میزان کیفیت را در دستور کار خود قرار دادیم؛ به گونه‌ای که در حال حاضر، محصولات ما در کشور عمان زبانزد خاص و عام است و این در حالی است که تولیدکنندگان تایلندی، عربستانی و اماراتی طی سالیان اخیر بازار کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عمان را در دست گرفته‌اند.

وی با تاکید بر این‌موضوع که هزینه‌بر بودن تحریم، مهم‌ترین چالشی است که طی این سال‌ها ایجاد شده است، گفت: در واقع شرایط به نحوی است که برگشت سرمایه حاصل از صادرات محصولات شرکت به کشورهای حوزه خلیج فارس، برای ما هزینه‌بر شده است. علاوه‌براین، کلیه ماشین‌آلات موجود در شرکت مسبار کاوه، تولید کشورهای معتبر خارجی همچون فنلاند، انگلیس، آلمان و ایتالیا است و از آنجایی که نمی‌توانیم قطعات یدکی مورد نیاز خود را به صورت مستقیم خریداری کنیم، با مازاد هزینه‌ در این زمینه مواجه هستیم. ضمن اینکه شرایط تولید و صادرات محصولات شرکت نسبت به سایر رقیبان در خاورمیانه، دشوارتر است و برای مثال اگر شما قصد خرید هرگونه مقاطع مسی را از کشورهایی مانند ترکیه و امارات داشته باشید، این امر به صورت اعتبار اسنادی و با شرایط مناسب بانکی انجام خواهد شد اما تحریم، این نعمت را از تولیدکنندگان داخلی محروم کرده است.

پست های مرتبط

پیام بگذارید